niedziela, 21 marca 2010

Mazurek kajmakowy

Wielkanoc tuż  tuż , wiec pora zabrać się za świąteczne specjały.
Mazurek kajmakowy - to chyba najpopularniejsze ciasto wielkanocne - bardzo proste w wykonaniu i smaczne.

Co do ozdabiania - to po prostu dekorujemy go tym co najbardziej lubimy.

Mój dzisiejszy jest z orzechami włoskimi, ale równie dobrze smakuje z migdałami, daktylami czy rodzynkami .


Składniki na małą blaszkę :

- 150 g mąki pszennej przesianej 
- 150 g miękkiego masła
- 70 g cukru pudru
- 70 g maki ryżowej lub ziemniaczanej
- 200 g gotowego kajmaku
- 1/2 szklanki orzechów włoskich ( połówek)


1. Zarabiamy ciasto z : mąka pszenna, ryżowa, cukier, masło.
2. Schładzamy 30 minut w lodówce.
3. 1/3 ciasta odkładamy, resztę wałkujemy i przekładamy do formy wyłożonej papierem do pieczenia.
4. Z pozostałego ciasta wałkujemy rękami na blacie wałeczki i robimy rant na brzegach formy. Układamy również kratkę na całej powierzchni mazurka.
5. Ciasto pieczemy około 30 minut w 170 C.
6. Po upieczeniu cisto zostawiamy do wystygnięcia, a w tym czasie przygotowujemy masę kajmakową.
7. Kajmak wkładamy do rondla i dodajemy łyżkę masła, podgrzewamy na bardzo małym ogniu ciągle mieszając do momentu aż masło połączy się z kajmakiem.
Gotową masą napełniamy co drugi kwadracik ciasta.
8. Do pozostałej masy wcieramy 4 kostki czekolady gorzkiej i dokładnie całość mieszamy podgrzewając na małym ogniu. Powstałą masą napełniamy pozostałe puste kwadraciki ciasta.
9. Orzechy wrzucamy na patelnie i prażymy 2 - 3 minuty.
10. Na każdy kwadracik układamy połówkę orzecha.


Smacznego :))))
























































7 komentarzy:

  1. Wygląda rewelacyjnie! Wyobrażam sobie, jak smakuje!!

    OdpowiedzUsuń
  2. zjem zaraz monitor!!!!!!!!:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda pięknie, muszę zrobić

    OdpowiedzUsuń
  4. Matko!!! Ambi, ale ciachoooo, ale bym takie zjadla!!

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda apetycznie! Ja uwielbiam kajmak, ale moja rodzinka nie bardzo, mimo tego w tym roku zaplanowałam na Wielkanoc sernik karmelowy :) Będą jeszcze jakieś przepisy na mazurki? Szukam inspiracji, nigdy nie piekłam mazurka i w tym roku chciałam spróbować. A ta mała blaszka to jakie wymiary? :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Agata :) polecam jest pyszny :)

    Marart :) haha mam nadzieje, ze monitor przetrwał :*

    Kaatje :) proste jest bardzo , polecam spróbuj upiec :)

    Anno :) moja blaszka to 24x24 cm, wiec na duża blachę musi byc podwójna porcja.
    Przepisów na mazurki raczej juz nie będę zamieszczać, bo ja zawsze robię na kruchym spodzie a tylko różne 'wypełnienie' , na tym cieście możesz zrobić : czekoladowy ( kajmak + tabliczka czekolady i ozdabiasz śliwkami wcześniej moczonymi w rumie, daktylami), pomarańczowy ( 300 - 400 g smażonej skórki pomarańczowej gotujesz na małym ogniu kilka minut z 300 g dżemu morelowego i wylewasz na ciasto , posypujesz prażonymi płatkami migdałowymi), takie mazurki robię i te przepisy mam sprawdzone:)
    Ja planuje jeszcze babę wielkanocna i keks mocno bakaliowy :))

    OdpowiedzUsuń
  7. Rzeczywiście brzmi prosto. Jeszcze nigdy mazurek mi się nie udał, może więc zaryzykuję z Twoim. :)

    (Swoją drogą - dobrze Cię wiedzieć)

    OdpowiedzUsuń